Underhållning

Nya trender inom spelvärlden

Published

on

Ni som kikar in här med jämna mellanrum vet att jag är förtjust i inredning. Även om jag långt ifrån skulle kalla mig själv för ett inredningsproffs tycker jag det är kul att hänga med i de senaste trenderna. Efter att ha kollat in Elle Decorations spaning om 2023 års hetaste trender inom inredning känner jag att jag har bra koll. För den som är nyfiken kan jag meddela att Japandi är nästa stora grej. Det är visst en inredningsstil där det skandinaviska möter japansk minimalism. Efter att jag betat av årets inredningstrender kom jag att tänka på ett annat av mina intressen: gaming och e-sport och hur även detta område är styrt av trender och teknisk utveckling i allra högsta grad. Jag började läsa lite om nya trender inom spelvärlden och tänkte dela med mig av vad jag kommit fram till med er.

Låt oss gå bakåt i tiden först

Innan vi spånar framåt kan det vara värt att gå bakåt i tiden för att ta reda på hur det hela började. Även om gaming-plattformar på nätet och e-sport är vardagsmat för svenskarna nuförtiden finns det en tid då spel online var blott en idé som ett antal pionjärer drömde om att förverkliga. På 90-talet började man fundera över möjligheten att ta sortimentet i landbaserade anläggningar till digitala miljöer och erbjuda spel på särskilda hemsidor. Det dröjde till 2010 innan nätcasinon blev en grej och resten är historia. Utvecklingen av gamingsajter har gått i raketfart och dagens digitala plattformar online erbjuder ett brett sortiment förutom faktiska spel, däribland strategiartiklar, interaktiva verktyg, pedagogiskt material om pokerregler och kort, samt liveturneringar och tutorials. I ljuset av detta ska det bli väldigt intressant att se hur plattformarna kommer att förnya sig under de kommande 5–10 åren för att vara fortsatt konkurrenskraftiga.

Virtual Reality

När man läser om framtidsspaningar inom gamingvärlden dyker VR ofta upp i olika sammanhang. Förkortningen står för Virtual Reality och förväntas revolutionera gamingvärlden. Termen står kort och gott för virtuell verklighet och är en verklighet som är skapad av datorer och som gör det möjligt att uppleva samt interagera med en värld i 3D. Den är förvisso inte verklig men den känns sannerligen som det. Till sin hjälp har man olika verktyg, däribland en huvudmonterad skärm och stereoljud. Resultatet är en realistisk och uppslukande upplevelse som imiterar verkliga livet när det är som bäst. Det ryktas om att bolag inom tech och gaming är fullt upptagna med att driva branschen framåt i en riktning som genomsyras av VR i form av ny hårdvara och nya spel. Bland de företag som har varit verksamma inom VR de senaste åren hittas bland annat PlayStation, Samsung och till och med Apple.

Indiespel får ökat utrymme

Det är inte bara Fortnite och Minecraft som förväntas få utrymme bland spelentusiaster framöver. När man siar om gamingvärlden i framtiden uppskattar man att så kallade indiespel kommer att få ökat utrymme. Indiespel är kort och gott spel som är mer nischade men som saknar fantastisk grafik eller en påkostad budget. De är ibland skapade av en enskild person eller en mindre spelstudio. Det som lockar spelarna är att originalidén är kreativ och innovativ snarare än att det rör sig om en hypad mainstreamtitel. Den som kan gaming vet att Roblox en gång i tiden var ett indiespel och att det dröjt till nutid innan spelet började spelas av en bredare publik.

Prenumerationstjänster

Idag prenumererar vi på allt från underhållning i form av film och serier genom Netflix och HBO och musik på Spotify till böcker genom tjänster som Nextory och Storytel. Fenomenet att prenumerera på nöjesutbud är därmed redan allmänt vedertaget av svenskarna. Inom spelvärlden förväntas prenumerationer för spel växa i framtiden. Det senare möjliggörs av molntjänster och innebär att man istället för att köpa ett särskilt spel får som alternativ av spelutvecklare att istället prenumerera på spel under en viss tid. Det ger spelare möjlighet att testa på spel innan man binder upp sig och innebär en större frihet och flexibilitet vad gäller när man vill spela och hur mycket man är villig att betala för det.

Click to comment

Sport

Exit mobile version